onsdag den 24. september 2014

Om brug af iPad og fjernsyn

Nogen gange er jeg den "onde" mor der bestemme at iPaden skal forblive slukket når vi kommer hjem fra børnehaven. Jeg kan ligefrem betemme at vi skal ud og gå en tur, eller ud og plukke frugt, eller bare ud og finde på noget.
Jeg ved godt de har været ude mange timer i børnehaven, og jeg kan også godt forstå hun er træt og mættet med indtryk, når hun kommer hjem. Det er også helt forståelig at hun søger fjernsynet eller iPaden, for efter en lang dags øvelse i at mestre sociale færdigheder, må det være skønt at nogen/noget bare underholder, uden at stille krav til forhandlings teknikker og turtagning. Jeg mener bare også godt at man kan koble fra, slappe af og lade op, andre steder end i sofaen.
Heldigvis er der sjældent brok fra Filippa når først vi er kommet ud, (når bare vi ikke skal cykle) den nægter hun nemlig stadig... En tur ned til naboen efter mælk, eller i frugthaven efter frugt er klart favorit, så vores eftermiddage ser ofte ud som på billederne.

Vi har faktisk ingen regler om hvor meget og hvor lidt der må spildes eller ses fjernsyn herhjemme, det fungerer fint, at vi bare tager det som det kommer. Jeg syntes tit at alt for mange krav og regler i hverdagen, også giver mange konflikter. vi stiller selvfølgelig krav, men vi har en serlig sensitiv pige der hurtig bliver fyldt op, og nogen gange kan selv små krav i hendes verden virke som store og meget urimelige krav. Så herhjemme kan der godt være dage hvor fjernsynet eller iPaden bliver brugt lige rigelig, men heldigvis går de fleste dage med andre aktiviteter, eller med at hjælpe til med de daglige gøremål. Jeg går faktisk ikke så meget op i lige præsis hvor lang tid der bliver spillet, mere i kvaliteten af det hun laver når hun ikke spiller.




2 kommentarer:

  1. Helt ærlig, så tænker jeg - uden at jeg kender din datter - at det lyder som en meget meget sund indstilling! :)

    SvarSlet
  2. Hos os er det heller ikke nødvendigt med regler for den slags - vores store dreng er lidt for glad for både TV og Ipad nogle dage, men den lille på 3 er ligeglad. Jeg vil gætte på at du er før hjemme fra arbejde end os siden I har mulighed for at hygge med gåture, frugtplukning med mere - det lyder SÅ hyggeligt. Vi henter børn imellem 16.30 og 17, så det er direkte hjem (nogle få dage først ud at handle), i gang med madlavningen og det er typisk dér TV eller Ipad kommer på banen. Når der er spist skal der læses lektier og så kan vi hygge os....uden Ipad;-)
    K.h.
    Christina

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...