mandag den 1. august 2016

Urtehaven på Egeskov, sikke et anlæg

Så er det vidst også på tide med et indlæg her fra igen, der var gået lige rigeligt sommerferie i den.

Nu er det jo sådan set stadig sommerferie for mange af os endnu, så jeg lægger lige ud med billeder fra et af de steder jeg har besøgt i min sommerferie, nemlig Egeskov slot.

Hvis i er bare en lille smule have interesseret, og i ikke har set Egeskovs haver endnu, så kan i godt pakke bilen for her er virkelig noget at se på. Skulle der ikke lige være plads i kalenderen til et besøg på Egeskov, så bare fortsæt her for jeg har virkelig taget mange billeder. faktisk har jeg taget så mange at jeg har delt indlægget op i to, det her er den første, og den er kun fra urtegården. Det næste indlæg (jeg skal nok skynde mig) handler om de 16 andre haver på Egeskov, og det siger måske allerede lidt om hvor smuk Urtegården er, når den får et helt indlæg helt for sig selv.

Urtehaven er indrammet af meget høje bøge hække, og bue gange der deler den firkantet have fra hjørne til hjørne i fire lige store parceller, på buerne vokser rose Helena. der er 2 parceller med grøntsager, og to med snitblomster delt op efter farver, i midten af haven er der en lille dam omgivet af roser. Haven blev anlagt i 1973 og har altid været drevet økologisk.


Jeg er vild med den måde de mikser grøntsager og sommerblomster, her er det gulerødder, morgenfruer i trekanter, og forskellige løg i små grupper i midten. På den anden side er det mørk rød Tallerkensmækker, Artiskok, Majs og Dild bag ved Majsen, det sidste er smart så kan Majsen støtte Dilden så den ikke vælter.







Her er der også brugt tallerkensmækker mellem salaten, smart så kan de fylde hullerne ud efterhånden som salaten bliver høstet. Der var brugt purløg til kant mange steder og her er der også Koriander mellem salaten.



Blomster bedene er opdelt i farver, mest med forskellige sommerblomster, Georginer og urter, rundt omkring i bedene var der klatrestativer af rivejern til ærteblomster. Klatrestativerne er lavet af lige stykker rivejern stripset sammen til trekanter med almindelige sorte plastik strips, let at lave og let at opbevare for vinteren.















Jeg har fået så mange nye ideer, at jeg vidst bliver nød til at udvide min egen urtehave næste år. En ting jeg helt sikke skal have næste år er kolbehirse, og gerne denne røde sort, de er virkelig smukke syntes jeg. På billedet under kan i se den mere almindelig, den er også skøn syntes jeg. Måske jeg skal gøre som Nepaleserne, og starte min egen lille produktion af Tongba-varm øl lavet af hirse, men jeg kunne jo også bare bruge dem til fuglefrø.




9 kommentarer:

  1. Det er et imponerende sted og imponerende billeder, du har taget.

    SvarSlet
    Svar
    1. mange tak, jeg kunne slet ikke stoppe med at tage billeder der var så meget inspiration, og jeg ville have det hele med.

      Slet
  2. Tak for alle de skønne skønne billeder. Må snart derned igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak ja det er en have man sagtens kan besøge flere gange, specielt urtegården her kan jeg bruge flere timer.

      Slet
  3. Tak for turen. Sidst jeg var der var der så varmt så vi næsten ikke kunne holde ud at gå rundt i haven, så var det næsten bedre at sidde magelig tilbagelænet og nyde dine billeder.

    SvarSlet
  4. ja det kan jeg godt forestille mig kan blive lidt varmt at komme igennem alle 17 have anlæg. Heldigvis var det perfekt vejr den dag jeg var der, så jeg var lidt heldig.

    SvarSlet
  5. Hej Jeannett.Tak for mange skønne og inspirerende billeder fra Egeskov.Hver gang jeg suser genne Fyn snakker vi om at tage en tur derned.Og nu for jeg da endnu mere lyst efter alle dine billeder.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
  6. Skønne billeder! Jeg burde besøge Egeskov oftere - tror det er fem år siden sidst - da vi jo bor tæt på!

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...