onsdag den 26. april 2017

Gårdspladsen, velkommen, gode minder og blomster i potter

 Der er noget helt særligt ved en gårdspladser, det er som regel altid muligt at finde et hjørne, eller en lille plads med sol og læ. Et sted man kan sidde med ryggen mod muren og funderer over dagen, drikke en kop kaffe sammen med nogen, og få en snak om alt og ingenting.

Jeg voksede op på en gård med et stor stuehus, og en rigtig stor skøn gårdsplads. Her var der, eller er for det er der jo stadig, to store trapper op til henholdsvis baggangen, og den lidt pænere indgang. Trapperne venner mod syd, og det var et rigtig godt sted at samles der på den varme baggangs trappe, mellem katte, hunde og gummistøvler.
Hvis jeg kigger tilbage i de gamle fotobøger så er der billeder fra både hverdag og fest der på trappen, alt fra jagt til første skoledags billeder, blodige knæ og is på en sommerdag, lutter gode minder. Siden dengang er gårdspladsen blevet udvidet, de gamle stalde er skiftet ud med nye moderne stald bygninger, og trapperne med de røde klinker er udskiftet til nye mere tidssvarende. Men trappen vender stadig mod syd, og det er stadig et godt sted at mødes, omend der er mere trængsel på trappen i dag. For i dag er der kommet 5 børnebørn til, og et par ekstra gummistøvler, da min lillebror er kommet med i gården.

 På vores lille husmands gårdsplads har vi kun indgang til huset på siden, fordi vi i sin tid nedlagde den oprindelige pæne indgang med trappe ud til gårdspladsen til fordel for et toilet inde i huset.
Vi har planer om mere beplantning i gårdspladsen engang, men det må vente, vi skal først have renoveret staldene. Indtil det mere permanente beplantning og indgangsparti bliver lavet, hygger jeg lidt med krukker og små siddepladser rundt omkring hvor der er læ og lidt sol.

 Jeg har plantet nogle Magical hortensia, nogle Marokkanske Margeritter Rhodenthemum, og nogle af de skønne Akelejer Aquilegia Winky i krukker fra B-Green. Krukkerne har en skøn grønlig patina som passer virkelig fint til de lyserøde blomster, og gør at udtrykket bliver lidt mere råt end fint.

 


6 kommentarer:

  1. Hei. For en fin gårdsplass. Her føler en seg velkommen. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
  2. Der ser så hyggeligt ud på jeres gårdsplads!
    Jeg har altid drømt om en gårdsplads, og jeg fik min gårdsplads for godt et år siden. Og jeg elsker den :-) Der er nemlig bare, præcis som du siger, en helt særlig stemning på en gårdsplads.

    SvarSlet
  3. Sådan en bagtrappe har vi også. Bagtrappen bliver brugt til den stille kop kaffe en sommermorgen, til kattekæleri, til surmuleri og bare en hyggelig stund med vennerne. Hvert år i den travle høst spiser bondemanden mindst ét måltid derude, hvis det virkelig kører på de høje nagler, og han faktisk slet ikke har tid til at spise, for herfra kan han høre traktorerne, mejetærskeren, div. kornsnegle og styre tropperne via telefonen - og han kan sidde i skygge. Så bagtrappen har mange funktioner :-)

    SvarSlet
  4. Det lyder hyggeligt med sådan en bagtrappe. Selvom jeg også er opvokset på en gård, så havde vi ikke en bagtrappe. Men vi havde istedet en overdækket terrasse, hvor vi meget ofte sad og spiste til alle måltider.

    SvarSlet
  5. Hvor ser det dejligt og indbydende ud. Jeg husker også tydeligt min barndomsgårdsplads. Nu er vores egen gårdsplads også et vigtigt sted, hvor vi både spiser, drikker kaffe og byder gæster velkommen. Et sted med masser af liv og planter.

    SvarSlet
  6. Ja du og den bror elskede den trappe i var jo ikke til at drive ind ,du lærte at cykle ved hjælp af trappen ,den var god at standse ved når i skulle af cyklen igen ,og som pedal holder når i vaskede cyklerne ,hvor mange is der er nydt der er der ikke tal på ,nu nyder Æblepigen den når der skal kæles for misserne .

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...