søndag den 4. juni 2017

Allium i græsbedene, og en ny havelåge til køkkenhaven

 Den seneste tid har der virkelig været Allium fest i haven, ikke kun i Guldregn alle'en som du kan læse om her men også i de lange græs bede ude foran terrassen.

 Jeg kan bare slet ikke få nok af at kigge på de smukke lilla kugler som svæver hen over bedene, det er bestemt et smukt syn.

 Vi har ca lagt 500 Allium Aflatunense i de 4 bede her, måske ser det ud som 2 lange bede, men der er to korte bede helt nede ved terrassen, de er opdelt med en græssti imellem.


  Når vi sidder nede på terrassen har vi et smukt kig op gennem bedene, faktisk starter kigget helt inde i stuen ud gennem havedøren. Vi har et fluenet i havedøren hvilket gør at vi næsten altid har døren til at stå åben, da nettet ikke kun stopper fluer og andre flyvende insekter, det stopper også vinden så selv på kølige dage kan døren godt være åben.

Vi har valgt en hvid bænk som blikfang for enden af stien, den er smuk der båden nu hvor det er de lilla farver der er dominerende, men den er bestemt også fin til efteråret hvor græsserne tager over. Helt nede ved terrassen har jeg to Boo bålfade fra Skagerak, de er smukke som her med stearinlys i en sommer aften, men de er endnu smukkere når jeg vender dem om, og bruger dem til bålfade, det både varmer og hygger på terrassen.


 For noget tid siden skrev jeg om mine overvejelser omkring havelåger til haven, det indlæg kan du læse her  Nu har vi fået lågen sat i, og dermed fåret køkkenhaven lukket af for dyr.

Det var vigtig for os at lågen havde et landligt udtryk, samtidig med at den var meget åben så det lange kig op gennem hele haven ikke blev brudt for meget. Det er Leif der selv har lavet lågen, og jeg syntes den er blevet super fin, enkel, og lige som jeg havde ønsket mig den.
Lige nu står der i mangel af bedre også en bænk forenden af stien i køkkenhaven, det ser lidt skørt ud med to bænke næsten ved siden af hinanden, så jeg skal lige have fundet på noget andet til køkkenhaven.


Jeg håber i nyder Pinsen, her er der ikke meget Pinse sol at se, men det er til gængæld godt plantevejr. 

10 kommentarer:

  1. Imponerende kig, som du har fået skabt. Og en nydelig havelåge, der kun understreger udsigten.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, det er jeg glad for at du syntes

      Slet
  2. Det ser supergodt ud med de lange kig, som I har fået lavet. Og ja, det ser meget imponerende ud med alle Allium'erne i bedene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja de Allium er virkelig noget der lyser op i haven

      Slet
  3. Det ser fint ud, både lægen og de mange lilla kugler.

    SvarSlet
  4. jamen det er jo så fint, og alle de Allium, hvor ser de godt ud, jeg læste om din fødselsdagsgave på HAVEFOLKET, og det er vel nok en af de smukkeste fødselsdagsgaver jeg har set - tillykke med den og med fødselsdagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, dejligt lige at høre at du har læst Havefolket. Jeg syntes selv det er super inspirerende at følge med der, jeg nyder at følge de andre gæsteblogger, men jeg er bestemt også glad for de faste indlæg derinde.

      Slet
  5. Hei.Det er så flott med lilla allium, og så mange, for en flott hage dere har. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...